7 Tips Rangsang Anak Bijak


Tips Rangsang Anak Bijak, Dari Lahir Hingga 4 Tahun



Anak-anak kecil suka sesuatu untuk diterokai bagi merangsang minda, skil motor halus dan kasarnya, skil bahasa dan perkembangan kognitifnya. Satu kajian yang pernah dilakukan oleh pengkaji di luar negara mendapati bahawa, anak-anak yang mendapat stimulasi yang baik sebelum umurnya menjangkau 5 tahun, anak tersebut akan mempunyai masa hadapan yang lebih baik daripada anak-anak yang tidak menerima rangsangan yang sama semasa kecil.

Rangsangan kepada anak kecil seharusnya bermula sejak anak itu berada di dalam kandungan lagi. Dan ianya berterusan selepas kelahirannya sehinggalah anak itu besar. Ramai yang berpendapat kecerdasan mahupun kebijaksanaan anak itu adalah warisan ibu bapanya. namun ianya sukar berlaku jika anak tersebut tidak dirangsang dari awal.

Ikuti tips di bawah ini:


1. Tunjuk akhlak yang baik


Ketika anak berada di dalam kandungan, rangsanglah anak dengan tingkah laku ibu dan ayah yang baik. Bercakaplah dengan orang sekeliling dengan kata-kata yang baik dan sentiasa bersikap positif bagi menjaga kandungan agar sentiasa berada dalam keadaan baik.

2. Rahsia sentuhan


Apabila anak sudah lahir, mulalah dengan sentuhan kepadanya. Rangsang anak dengan susu ibu. Sentiasa sentuh dan peluk. Kajian menunjukkan anak yang banyak disentuh lebih baik tumbesarannya dan menjadi lebih berkeyakinan apabila sudah besar.

3. Biarkan anak main di luar


Memberikan ruang dan peluang untuk anak menerokai dunianya. Biarkan dia bermain pasir, rumput, tanah liat PlayDoh dan buih. Ini semua akan merangsang skil motor kasar dan halusnya.

4. Ajar bahasa yang baik-baik


Sentiasalah berbual-bual dengan anak. Ini akan merapatkan lagi hubungan kekeluargaan dan meningkatkan skil bahasanya.

5. Katakan tidak pada iPhone dan iPad!


Jangan terlalu mendedahkan anak kepada gajet dan alatan elektronik yang menghadkan potensi mereka untuk meneroka dunia mereka yang lebih luas dan menarik. Ada kajian menunjukkan, anak-anak yang terlalu terdedah kepada gajet dan alatan elektronik, tidak mendapat rangsangan yang secukupnya sehingga otot-otot mereka tidak berkembang dengan baik.

Kami pernah kongsikan keburukan bermain iPad dan tablet untuk anak. Sila baca dan kongsikan dengan ibu-bapa muda yang lain.

6. Sentiasa bercerita yang elok-elok


Bacakan untuk anak atau pun membaca bersama anak. Jadikan bercerita itu aktiviti wajib dan menarik untuk anak. Anak sangat suka mendengar cerita!

7. Aktiviti lasak


Merangkak, berguling, berlari, melompat, memanjat – ini semua membantu anak-anak agar dapat membesar dengan lebih baik. Ini adalah perlakuan kanak-kanak normal. Bukankah kita akan lebih risau kalau anak kita diam sahaja?

Seperti entri sebelum ini, ibu-bapa perlu tahu, betapa banyaknya kebaikan bermain dengan anak. Andai kata anak masih bayi, dan tiada idea, boleh rujuk 10 aktiviti bermain dengan bayi.

Selamat mencuba!