Gendong Bayi Bagai Zaman Dahulu!


Babywearing Malaysia



Apakah Babywearing?


Memilih babywearing adalah satu keputusan yang bijak, lebih-lebih lagi di saat kes penculikan yang semakin menjadi-jadi. Babywearing dapat memberikan akses kepada ibu bapa untuk memenuhi keperluan anak sambal melakukan aktiviti lain.
Babywearing merujuk kepada kelakuan atau perbuatan memegang atau membawa bayi atau kanak-kanak dengan menggunakan ‘pembawa’ atau ‘carrier’. Kebanyakan carrier diperbuat daripada helaian kain woven yang panjang.

Membawa, menggendong atau mendukung bayi adalah sesuatu yang semulajadi dan universal, maka carrier akan memudahkan serta memberikan keselesaan kepada ibu bapa dan penjaga untuk membawa anak mereka di samping menjalakan tugas-tugas seharian.
Babywearing membantu ibu bapa mengendali bayi yang sukar tidur dan ibu muda dapat ,melakukan kerja rumah dengan mudah seperti membuat sandwic mahupun membasuh baju di samping dapat memeastikan bayi selamat.

Dengan menggunakan babywearing dengan betul, ia menyokong bahagian belakang bayi. Pastikan ia sentiasa dalam keadaan semulajadi dan berbentuk C. Ketika dilahirkan, sendi-sendi pinggul seorang bayi masih belum terbentuk dengan sempurna. Jadi amat penting bagi seorang bayi membengkokkan atau membentuk kakinya apabila berada di dalam sling supaya sendi pinggulnya tetap berada di tempat yang betul. Lutut bayi mesti berada lebih tinggi daripada bahagian bawahnya dan kakinya menyokong lutut, di mana ia akan membentuk ‘M’.

Manfaat Babywearing


Bayi yang menggunakan babywearing lebih mudah dikendalikan dan tidur dengan lebih lama. Sistem penghadaman anak adalah lebih baik dan waktu menangis menangisnya adalah lebih pendek daripada anak yang tidak menggunakan babywearing. Bayi yang meggunakan babywearing banyak menghabiskan waktu di dalam zon senyap dan sentiasa peka dengan apa yang berlaku di sekelilingnya. Bayi pra-matang pula akan dapat meningkatkan berat badan mereka lebih cepat apabila mereka menggunakan babywearing kerana mendapat suhu yang lebih baik.

Langkah-langkah Keselamatan


Beberapa langkah keselamatan perlu diambil kira supaya bayi dibawa dengan selamat. Sling yang baik perlu mempunyai fungsi-fungsi berikut (TICKS)

• Tight (Ketat)
• In view at all times (Boleh dilihat setiap masa)
• Close enough to kiss (Cukup rapat untuk dicium)
• Keep chin off the chest (Dagu bayi tidak rapat dengan dada)
• Supported back (Bahagian belakang yang cukup sokongan)


Perangkap Kematian Bayi


Ada baby carrier yang patut dibuang di tempat sampah daripada digunakan untuk membawa bayi anda. Carrier yang berbentuk seperti beg adalah salah satu daripadanya. Baby carrier yang berbentuk seperti beg membeli belah tidak sepatutnya digunakan untuk membawa bayi anda. Ada baby carrier yang dipanggil sebagai ‘baby bag’ yang membawa indikasi bahawa itu adalah sebuah bag bukan carrier.

Dalam tahun 2010, salah satu daripada sling yang berbentuk beg dipanggil, Infantino Sling Rider, dilaporkan menyebabkan 4 kematian disebabkan positional asphyxiation, di mana ia berlaku apabila dagu bayi terlalu rapat dengan dadnya dan menghalang laluan udara.
Ribuan carrier yang tidak selamat dan berisiko telah pun dijual dan akan terus dijual di bawah nama yang berbeza. Namun rekaannya masih lagi sama. Ianya dijual dengan nama Premaxx, Eddi Bauer, Wendy Bellissimo, Snugli, dan banyak lagi. Infantino juga masih dijual sebagai barangan terpakai walaupun ia tidak selamat. Kami menyarankan ibu bapa agar menambah ilmu pengetahuan tentang carrier yang menyokong bayi dengan betul dan selamat supaya tidak membeli carrier yang salah dan meletakkan bayi di dalam keadaan berisiko.